Vulcan Bommenwerper

A.V.Roe Vulcan bommenwerper

Deze grote bommenwerper met deltavleugel werd gebouwd door A.V.Roe in Manchester, Engeland, tussen 1956 en 1964 en werd enkel in dienst genomen door de Engelse Royal Air Force.

Vulcan Bommenwerper
Vulcan Bommenwerper

Vulcan B1 en B2

De Vulcan bommenwerper was er in twee versies, namelijk de B1 en de B2 met de Bk versie (tanker) enkel gebruikt tijdens de Falklands oorlog. De Vulcan kreeg de bijnaam “Tin Triangle” of Tinnen driehoek door zijn grote deltavleugel met een breedte van 33,83m ten opzichte van zijn lengte van 32,16m.

Met een bemanning van 5 personen, piloot, copiloot, plotternavigator, radarnavigator, en boordtechnieker, voortgestuwd door vier Olympus motoren met een stuwkracht van elk 20.000lb pond, had het toestel een snelheid van mach 0.95. De bewapening van maximaal 9.526 kg bestond uit ofwel gewone ofwel nucleaire bommen.

opstijgen in 4 minuten

De Vulcan’s waren in de jaren 1950 en ’60 onderdeel van de verdedigingsmacht van Groot-Brittannië. Natuurlijk samen met de Vickers Valiant en de Handley Page Victor. De Vulcans konden doordat ze hun vier motoren tegelijkertijd konden starten in de lucht zijn op 4 minuten. Dit is een groot tactisch voordeel wanneer deze bommenwerpers snel in actie moeten komen.

Oorspronkelijk bedoeld als hoogvliegende bommenwerper, werd het toestel later ook gebruikt als bommenwerper op lage hoogtes en als maritiem verkenningstoestel. Diverse airframes van de Vulcan werden later gebruikt om de motoren van de Tornado, Concorde en BAC TSR2 te testen. De toestellen werden operationeel gebruikt tijdens de Falklands oorlog waar ze na een lange vlucht het vliegveld van Port Stanley aanvielen.

Afscheid van de Vulcan bommenwerper

De Vulcan ging uit dienst in 1984 en werd vervangen door de Panavia Tornado jager bommenwerper. Momenteel zijn er geen vliegende Vulcan’s meer en bevinden de meeste overblijvers zich in diverse musea. De laatste vliegende Vulcan was de XH558, die gebruikt werd als vliegend display door de RAF op airshows. De XH558 was de eerste B2 die geleverd werd aan de RAF en het toestel vloog voor het eerst op 21 mei 1960 alvorens het in dienst ging bij de RAF op 1 juli van hetzelfde jaar bij het 230e squadron met basis te Waddington in Lincolnshire.

Haar laatste officiële vlucht was op 20 september 1992 tijdens de airshow op RAF Cranfield, waar het met de Red Arrows in V-formatie vloog. Haar afscheidsvlucht was een jaar later op 3 maart 1993 toen het toestel verkocht werd door de RAF en het sindsdien verblijft op het vliegveld van Bruntingthorpe in Leicestershire, Engeland.

Eigenschappen A.V.Roe Vulcan bommenwerper

Fabrikant: A.V.Roe
Gebruik: Bommenwerper
Motor: 4x Rolls Royce Olympus 201/301 turbojets
Vermogen: 4x 9980 kg
Spanwijdte: 33.83 m
Lengte: 30,45 m
Hoogte: 8,28m
Vleugeloppervlakte: 368,4 m2
Gewicht: leeg: – Geladen: 90.530 kg – Max: 93.500 kg
Snelheid: max: 1.030 km/u
Plafond: 19.800 m
Bereik: 3.700 km
Bewapening: 1x Blue Steel kruisraket of 1x Yellow Sun Mk.2 atoombom of 450kg
bommen
Bemanning: Vijf
Eerste vlucht: 1952