Halverwege de jaren zeventig ontstond binnen het Italiaanse leger de behoefte aan een nieuw type helikopter. De resulterende A129 Manguste (‘Ichneumon’ of ‘Spoorrat’) was de eerste gespecialiseerde aanvalshelikopter die ontworpen, gebouwd en ingezet werd door een Europees land.
Het was ook de eerste helikopter ter wereld die gebouwd was rond een geavanceerde MIL-STD 1553B digitale databus, die zorgde voor een hoge mate van automatisering zodat de werkdruk van de crew aanzienlijk verminderde werd.
Het eerste A129 prototype maakte zijn officiële eerste vlucht op 15 september 1983 bij Cascina Costa (hoewel hij al twee maal eerder was opgestegen op 11 en 13 september).
Mangusta orders
De originele Italiaanse vraag omvatte honderd Mangusta’s in verschillende antitank en scoutversies, maar toen de oorlogsdreiging in Europa terugnam, werd die vraag teruggebracht naar zestig A129’s.
Uiteindelijk werden er tussen oktober 1990 en 1992 45 A129’s aan de AVES (Aviazone Escercito, Italiaanse legerluchtmacht) geleverd. In 1992 werd de productie stopgezet. In een later stadium noopten financiële problemen en veranderde operationele eisen het Italiaanse leger om de behoefte aan gespecialiseerde antitankhelikopters te herzien.
De behoefte aan multifunctionele helikopters werd versterkt toen tussen 1992 en 1995 de Mangusta’s werden ingezet bij VN vredesmissies in Somalië. De vanuit buizen gelanceerde, draadgeleide TOW-antitankraketten (Tube-launched, Optically-tracked, Wire-guided) maakte de helikopter inflexibel als tanks niet het belangrijkste doelwit waren.
Daarom werd de Mangusta International ontwikkeld. De voornaamste wijzigingen waren het 20 mm boordkanon onder de neus, de 1016 kW Allied Signal LHTEC CTS800-2 turboshaft motoren en een vijbladige rotor. Deze Mangusta International behield het TOW-doelrichtsysteem van de Mangusta en daardoor was het een zeer veelzijdige gevechtshelikopter.
Het Italiaanse leger zal zijn laatste vijftien Mangusta’s in de International uitvoering ontvangen en het ziet er naar uit dat eerdere Mangusta’s naar deze standaard zullen worden opgetrokken. De Mangusta International wordt ook actief op de exportmarkt gepromoot.
Specificaties Agusta A129 Mangusta
Naam: Agusta A129 Mangusta.
Type: Lichte tweezits antitank en scouthelikopter.
Krachtbron: Twee Piaggio (Rolls Royce) Gem 2-2 Mk 1004D turboshaft motoren, elk met een stuwkracht van 615 kW.
Prestaties: Maximum snelheid 259 km/u op zeeniveau; radius 100 km bij een anderhalf uur durende patrouille.
Gewicht: leeg 2529 kg; maximum startgewicht 4100 kg.
Afmetingen: diameter hoofdrotor 11,9 meter; spanwijdte 3,2 meter; lengte 14,29 meter met draaiende rotoren; schijfoppervlak hoofdrotor 111,22 m2.
Bewapening: maximale wapenlading 1200 kg, waaronder maximaal acht TOW-2A antitankraketten; 52 70 mm raketten of 81 mm SNIA-BPD Medusa raketten of 12,7 mm pods.