Panzerkampfwagen IV tank

Panzerkampfwagen IV ausf F/2

Panzerkampfwagen IV tank
Panzerkampfwagen IV tank

Doeleinden: gevechtstank
Ontwikkeld in: Duitsland april 1941
Geproduceerd door: Krupp-Gruson, Vomag, Nibelungenwerke A.G.
Bemanning: 5
Bewapening: 75mm Kw.K 40 L/43

Verwante types

  • Panzerkampfwagen IV ausf. G.
  • Panzerkampfwagen IV ausf. H.
  • Panzerkampfwagen IV ausf. J.

Afmetingen en gewicht

Lengte: 6,63 meter
Breedte: 2,88 meter
Hoogte: 2,68 meter
Brandstof: benzine
Vermogen: 300 pk
Gewicht: 22350 kilo
Overschrijdingsverm.: 2,2 meter
Waadvermogen: 1 meter
Snelheid verharde weg: 40 km/h
Actieradius verharde weg: 196 km

Uiterlijk

Loopwerk
Het loopwerk is een verbeterd Christie loopwerk, dit betekent dat de track over een aantal toprollers geleid wordt.

bijzonderheden

De PzKpfw IV vindt zijn oorsprong in de clandestiene tankontwikkeling tijdens de Weimarrepubliek, toen er een aantal projecten gaande was die de mogelijkheid van een tank voor infanterieondersteuning moesten onderzoeken. Op 11 januari 1934 werden die geconcretiseerd tot een formele aanbesteding aan Rheinmetall-Borsig, Daimler en Krupp voor een tank van 20 ton, het VK (VersuchsKraftfahrzeug) 2001.

In 1935 kreeg Krupp de opdracht voor het ontwikkelen van de VK 618 7,5 cm GeschuetzPanzerwagen, een type met een bladveerophanging die goedkoper was dan de torsiestaafophanging die Krupp eerst voorstelde. Dit zou een fatale beslissing blijken te zijn. In april 1936 werd de naam veranderd in Panzerkampfwagen IV (VK622).

Het eerste productie-exemplaar (modelregistratie SonderKraftfahrzeug 161) verscheen in oktober 1937. Er werden vele verschillende versies (Ausfuehrungen, in de stukken altijd afgekort tot Ausf.) geproduceerd.

Hoewel ontworpen voor infanterieondersteuning werd de Pzkpfw IV alleen ingedeeld bij tankeenheden, in een speciale zware compagnie in het tankbataljon. Er was geen geld voor het toebedelen van zware tanks aan het wapen van de Infanterie; deze lacune zou vanaf 1939 ten dele worden gedicht door het produceren van het Sturmgeschuetz III.

Toen de Pzkpfw IV vanaf 1942 de hoofdgevechtstank werd, werden er bataljons gevormd die uitsluitend uit deze tank bestonden. Dat was een langzaam proces en vanaf het voorjaar van 1943 schakelden de bataljons stuk voor stuk weer over op de Panther.

Bij de Slag om Koersk werden 915 Pzkpfw IV’s ingezet uit een beschikbaar totaal van 1472; tijdens de Landing in Normandië waren er 758 in Frankrijk beschikbaar, op het Oostfront 771. De Duitsers maten hun inventaris altijd op de eerste van de maand: de feitelijke sterkte piekte op 1 juli 1944 met een aantal van 2.336. Die maand werden er 426 als verloren gemeld, 368 in augustus en een record van 752 in september.

De laatste telling van 1 februari 1945 toonde een sterkte van 1571; opmerkelijk genoeg bereikte aan het Oostfront de sterkte een record van 1239 op 15 maart 1945 toen alle reserves tegen het Rode Leger werden ingezet. De meeste van deze tanks waren toen echter al niet meer inzetbaar.

Tijdens de oorlog is de tank in klein aantal geleverd aan verschillende bondgenoten: Hongarije (52 verouderde tanks); Italië (36); Roemenië (100); Bulgarije (46) en Finland (15) dat ze nog tegen de vroegere eigenaren gebruikte toen het van partij was veranderd. Verder waren er leveringen aan het neutrale Spanje (20) en Turkije (15).

Na de oorlog nam Frankrijk een aantal exemplaren in dienst; zeventien daarvan vonden hun weg naar Syrië welk land ze naar zijn onafhankelijkheid in de organisatie opnam. Zo vochten ze nog in 1967 op de hoogvlakte van Golan tegen Israël in de Zesdaagse Oorlog. Daarna werden ze uitgefaseerd en in de jaren zeventig aan Libanese milities overgedaan.

In 1982 gebruikte het legertje van de Druzen er nog een paar. Mocht dat – ondanks het feit dat men de milities althans symbolisch ontbonden en ontwapend heeft – nog zo zijn, dan is de Panzerkampfwagen IV de oudste tank ter wereld die nog operationeel is.
(bron: wikipedia)

Panzerkampfwagen IV ausf F/2 modelbouw door Eric de Graaf
Panzerkampfwagen IV ausf F/2 modelbouw door Eric de Graaf
Dit model is een model van Italerie schaal 1:35 door Eric de Graaf gebouwd.
Dit model is een model van Italerie schaal 1:35 door Eric de Graaf gebouwd.