Bell AH-1 Super Cobra

Op 7 september 1965 vloog Bell het eerste prototype van de eerste gespecialiseerde aanvalshelikopter ter wereld. Dit Model 209 was gebaseerd op de Model 204 utiliteitshelikopter en had een nieuwe slanke romp met cockpit van het gevechtstype.

De piloot zat hoog op de achterste positie, met de copiloot/schutter iets lager voor hem. De schutter richtte zijn grote variëteit aan wapens die zich aan vleugels of neus bevinden. De AH-1G HueyCobra werd in 1966 in productie genomen en in de eerste vier jaar werden er meer dan duizend van geleverd. De AH-1G werd veelvuldig ingezet boven Vietnam.

Seacobra

De AH-1J SeaCobra was de eerste tweemotorige versie, voor het US Marine Corps, met een 1.343 kW T400 installatie. In 1974/1975 werden 202 exemplaren met TOW-raketten naar Iran gezonden.

De AH-1Q was een interim US Army versie met TOW-raketten, die geproduceerd was door de conversie van AH-1G’s. De AH-1S had een 1.343 kW T53-703 motor en was een productie HueyCobra met TOW-capaciteit en andere verbeteringen.

Sommige AH-1Q’s werden naar de AH-1S standaard gemodificeerd, terwijl de AH-1S’s op hun beurt zelf ook weer werden gemodificeerd tot diverse andere varianten. De AH-1P was geproduceerd door de AH-1S helikopters aan te passen met een platte cockpitkap en andere veranderingen.

Deze verwarrende situatie werd in 1987 opgelost, toen alle resterende HueyCobra’s bij het Amerikaanse leger naar de algemene AH-1F standaard werden opgetrokken.

Nog steeds in dienst
Fuji-Bell heeft de AH-1S geproduceerd als equivalent van de AH-1F voor de Japanse luchtmacht.

Na de AH-1J en de AH-1T werd de SeaCobra van het US Marine Corps in 2002 vertegenwoordigd door de AH-1W SuperCobra. Deze Hellfire voerende machine zal net als de UH-1N familie bij de USMC worden opgewaardeerd tot de AH-1Z standaard. Het heeft dan een vierbladige rotor en er zijn diverse andere aanpassingen doorgevoerd zodat het toestel ook in de 21e eeuw nog een tijdje kan blijven vliegen. Zowel de een- als tweemotorige Model 209’s zijn veel geëxporteerd.

Specificaties van de AH-1 Super Cobra

Type: tweezits close support antitank en aanvalshelikopter.
Krachtbron: twee 1.212 kW General Electric T700-GE-401 turboshafts; transmissie tot 1515 kW voor take-off en 1286 kW voor stationair draaien.
Prestaties: maximale niveausnelheid “clean” op zeeniveau 282 km/u; plafond ruim 3660 m; bereik 635 km met standaard hoeveelheid brandstof.
Gewicht: leeg 4627 kg; maximum startgewicht 6691 kg.
Afmetingen: diameter hoofdrotor 14,63 m; romplengte 13,87 m; hoogte 4,32 m; schijfoppervlak hoofdrotor 168,11 m2
Bewapening: een M-197 20 mm drieloopskanon aan de kin, maximum geschutlading 1.119 kg inclusief acht TOW of Hellfire ATGM’s, 7 of 19-granaats 70 mm raketpods, 127 mm Zuni raketten, clustermunitie napalm, AIM-9 en Stinger IR AAM’s en droptank.