Sd. Kfz 223 FU

Sd. Kfz 223 FU verkennings / communicatie voertuig. Modelbouw door Eric de Graaf.
Sd. Kfz 223 FU verkennings / communicatie voertuig. Modelbouw door Eric de Graaf.

Doeleinden: Verkenning, communicatie.
Ontwikkeld in: Duitsland Februari 1936.
Geproduceerd door: Wesserhutte, Schichau, MNH, Bussing-NAG.
Bemanning: 3.
Bewapening: 7,92mm MG 34.

Verwante types

Sd. Kfz 14 FU, Sd. Kfz 260 FU, Sd. Kfz 261 FU.

Afmetingen en gewicht

Lengte: 4,8 meter
Breedte: 1,95 meter
Hoogte: 1,8 meter
Brandstof: benzine
Vermogen: 75 pk
Gewicht: 4800 kilo
Overschrijdingsverm.: 1,24 meter
Waadvermogen: 0,6 meter
Snelheid verharde weg: 80 km/h
Actieradius verharde weg: 320 km/h

Achterkant van de Sd. Kfz 223 FU modelbouw.
Achterkant van de Sd. Kfz 223 FU modelbouw.
Zijkant van de Sd. Kfz 223 FU modelbouw.
Zijkant van de Sd. Kfz 223 FU modelbouw.

Bijzonderheden

Toen tijdens de oorlog in Noord-Afrika door de Duitsers voornamelijk tanks gebruikt werden bij offensieven was er behoefte aan een gewapend radiovoertuig dat snel verplaatst kon worden. Het Sonderkraftfahrzeug 223 (Fu) was gebaseerd op de Sd.Kfz. 221 Panzerspahwagen, een vierwielaangedreven lichte pantserwagen uitgerust met een enkele MG34 op een lage open toren. Spahwagen betekent “verkenningsvoertuig” en het achtervoegsel (Fu) staat voor Funk, “radio”.

De hoofdtaak van het Sd.kfz. 223 (Fu) was het onderhouden van langeafstandscommunicatie met de hogere bevelslagen en hij werd daartoe uitgerust met een “bed-frame” antenne. Toen rond 1943 de gevechten in Rusland steeds verdedigender werden, zonder langeafstandspenetraties, was er voor dit doel minder behoefte aan een pantserwagen en werd het Sd.kfz. 223 (Fu) vervangen door het Sd. Kfz. 251/7 Ausf. D, een half-track.

Er werden in totaal van 1935 tot januari 1944 550 Leichte Panzerspahwagen Sd.kfz. 223 (Fu)s gebouwd. Eind 1937 waren er 117 afgeleverd; daarna stopte de productie even om in 1939 hervat te worden met een aantal van 59; dit steeg tot 71 in 1940 om een piek te bereiken van 112 in 1941.

In 1942 daalde dit weer tot 62 maar er was een opleving in 1943 toen weer 108 voertuigen gefabriceerd werden. In januari 1944 zijn er nog 21 gemaakt. Vanaf mei 1942 werd er gebruikt gemaakt van een verbeterd chassis met sterkere motor en een bepantsering die van voren verhoogd was van acht naar dertig millimeter. (bron wikipedia)

Dit model is een uitvoering van Tamiya schaal 1:35 en is door Eric de Graaf gebouwd in de DAK (Deutsch Afrika Korps) uitvoering.