Duitse piloot in de tweede wereldoorlog.
Werner Molders werd geboren in Gelsenkirchen op 18 maart 1913. Bij zijn eerste poging om bij de Luftwaffe te gaan werd hij afgekeurd. Hij probeerde het later nog een keer en kreeg onder voorwaarden toestemming om zijn vliegtraining te beginnen.
Toen hij de opleiding had afgerond werd hij vlieginstructeur in Wiesbaden. In april 1938 ging hij als vrijwilliger naar Spanje met het Condorlegioen. Hij nam er het 3e squadron van deJ-88 groep over van Adolf Galland.
In de periode tussen 15 juli en 3 November 1938 haalde hij 14 vliegtuigen neer. Aan het eind van dat jaar ging hij terug naar Duitsland als Luchtaas.
In 1939 voerde hij het bevel over het 1e squadron van J-53,daar noemde men hem Vati. Hij schoot zijn eerste vliegtuig in de tweede wereldoorlog neer op 21 september 1939. In oktober dat jaar promoveerde hij tot Kapitein en kreeg hij het Ridderkruis.
Op 5 juni van dat jaar werd hij neergeschoten en krijgsgevangen genomen, twee weken later werd hij bevrijd toen de Duitser legers Frankrijk innamen.
Gewond geraakt en overwinningen behaald
Hij keerde terug naar Duitsland en werd bevorderd tot majoor en kreeg het bevel over JG-51 als Commandant. Op 28 juli 1940 werd zijn vliegtuig geraakt in een gevecht boven het kanaal. “Sailor” Malan was gewond en moest een noodlanding maken in Wissant (Frankrijk).
Hij bleef overwinning na overwinning behalen en in juli 1941 schoot hij beven het oostfront zijn 100e vliegtuig neer en kreeg het ijzeren kruis met diamanten en eikenloof.
Op zijn 28e werd hij gepromoveerd tot Generaal. Op 22 november 1941 vloog hij als passagier in een Heinkel 111 terug naar Duitsland. Dit was om de begrafenis van zijn vriend Ernst Udet bij te wonen. Tijdens een sneeuwstorm moest het vliegtuig een noodlanding maken. Werner Mölders crashte en de piloot verloor daarbij het leven.