Junkers Ju 187/287

afbeelding van Goblin

Tijdens de Slag om Engeland of beter bekend als Battle Of Britain, waren er veel Junkers Ju87, bekend als de beruchte duikbommenwerper "Stuka", vernietigt. Er was dus een nieuwe voorraad Stuka's nodig. De Stuka bestond al in de jaren 30 dus oud model en er was een nieuwe, snellere, beter bewapende en betere gepantserde vervanging nodig, zodat het werk was begonnen op het Ju 187 ontwerp. Het hield enkele eigenschappen van vroegere Ju 87, zoals de cranked (gull) vleugel en de tweepersoonsbemanning maar het toegevoegde intrekbare landingsgestel en een zeer nieuwe omkeerbare verticale staart was nieuw. Ju 187 moest volledig van metaalbouw zijn. Met latjes als duikremmen werden toegepast dichtbij de slepende rand van de landende kleppen. De motor was een Jumo 213A 12 cilinder liquid-cooled die ook in Focke Wulf Fw 190D en Junkers Ju 88G-6 werd gebruikt. Een van de ongebruikelijke eigenschappen was de beweegbare verticale staartvin die 180 graden zou kunnen worden bewogen tijdens de vlucht. De verdediging bewapening werd gevestigd in een achtertorentje met afstandsbediening dat uit één Mk 151/20 20 mm één Mg131 13mm bestaat. De bomlading werd samengesteld uit één 500 kg bom onder de het romp, en twee 50 kg bommen onder elke vleugel aan beide kanten van de landinggestel zwellingen. Vele mensen vragen zich af of dit type ook een Sirene had. Deze gegevens vinden we niet en denkt niet dat we het ooit zouden weten. Hoewel windtunnel de modellen en zelfs een full-sized model werden gebouwd, werd het project geannuleerd wegens het feit dat de ontworpen prestaties vergeleken met de Stukas niet veel beter was en ook was de Focke Wulf Fw 190 reeks in dienst die diende als jager als ook duikbommenwerper