Heinkel Lerche II

afbeelding van Goblin

De Heinkel Lerche II is gebaseerd op de Heinkel Wespe. Het concept - die in 1945 begon - was identiek. Alleen zijn motor eigenschappen, aandrijvingen, cockpit en de vleugels waren anders dan de Wespe.

De Lerche II is gebouwd rond twee circulaire vleugels bestaande uit zes delen. Tegenover de Wespe, heeft het toestel geen vleugels. De twee circulaire vleugels worden aangedreven door twee Daimler-Benz DB 605 of Daimler-Benz DB 603E motoren. Hierdoor kon het toestel opstijgen en zich voort bewegen. De piloot lag in een nieuwe verhouding die de Duitsers bij talrijke concepten toe hebben gepast, de lig houding. Hierdoor was het toestel veel aërodynamischer. Het nadeel was dat de piloot minder zicht kon hebben wat er boven hem gebeurde. Ook hier werd een drukcabine toegepast. Net zoals de Wespe, stond het toestel verticaal op een driedelige landingsgestel met elk een wiel. De bewapening bestond uit twee 30mm Mk108 kanonnen die aan de zijkanten van het cockpit werden voorzien. Door de late oorlogsjaren werden de VTOL concepten van Heinkel opgegeven. Maar door deze concepten was het tijdperk van de VTOl begonnen, ook al duurde enkele jaren voor een geslaagde toestel.

De Heinkel VTOL concepten (Heinkel Lerche II en de Heinkel Wespe) hadden de identieke opstijg, vlieg en landingtechniek. De piloot ging door middel van een trap in het toestel, die vertikaal stond. Bij de Wespe word de circulaire vleugel aangedreven door opgezogen lucht voor de straalaangedreven Heinkel S-011 motor. Bij de Lerche II werden de circulaire vleugels in werking gebracht door twee Daimler motoren. Hierdoor ontstond net zoals een helikopter liftkracht zodat het toestel vertikaal opsteeg. Na een bepaalde hoogte, zal het toestel door middel van zijn driedelige landingsgestel die voorzien werd van hoogteroer, in horizontale verhouding gebracht. De Wespe zal zich voortbewegen met zijn straalaangedreven Heinkel S-011 motor terwijl de Lerche II gebruik zal maken van zijn twee Daimler motoren die elk een circulaire vleugel laten draaien. Bij het landen, zal het toestel zich in verticale positie brengen door middel van zijn driedelige landingsgestel die voorzien werd van hoogteroer en zal zich op de grond plaatsen door zijn circulaire vleugel(s) trager te laten draaien. De Wespe is voorzien van twee kleine vleugels die voorzien zijn van rolroeren. De Lerche II bezit geen vleugels zodat hij gebruik zal maken van zijn richtingstoer en hoogteroer die ook een functie zou krijgen als rolroer.