Volkswagen, Adolf Hitler en de Tweede Wereldoorlog

afbeelding van P Geertsma

De Volkswagen Kever is één van de bekendste auto’s in Europa en zelfs over de hele wereld. Deze bekende wagen vindt zijn oorsprong in nazi-Duitsland. Als onderdeel van het "Kraft durch Freude” project wilde Adolf Hitler er voor zorgen dat iedere arbeider in Duitsland de kans had om een eigen auto te bemachtigen. Er moest een “Volkswagen” worden ontwikkeld die goedkoop in de massaproductie kon worden geproduceerd. De wagen moest daarom niet meer dan 900 Reichsmark kosten.

Eisen aan de KDF-wagen
De tekeningen voor de KDF-wagen waren divers. De wagen moest aan behoorlijk wat eisen voldoen. Zo moest de wagen een topsnelheid van minimaal 100 kilometer per uur halen. Er moesten 2 volwassenen en minimaal 1 kind vervoerd kunnen worden zodat deze auto ook een beetje een gezinsauto zou worden voor de burgers van nazi-Duitsland. De auto moest in de winter buiten kunnen staan en daarom een luchtgekoelde motor hebben. Omdat de benzine door de oorlogsindustrie steeds schaarser zou worden moest de KDF-wagen niet te veel benzine verbruiken. De richtlijn hiervoor was tussen de 6 a 7 liter benzine per 100 kilometer.

Ontwerpers van de KDF-wagen
Ferdinand Porsche had de taak op zich gekregen om een auto te ontwikkelen die aan al deze eisen voldeed. Hij kreeg hulp van verschillende technici om de KDF-wagen te ontwikkelen. Grote gedeelten van Volkswagen zijn ontworpen door Béla Barényi en Erwin Komenda. Er zijn echter ook informatiebronnen, zoals de Nederlandse journalist Paul Schilperoord, die beweren dat anderen de ontwerpers zijn van de Volkswagen zoals de Jood Josef Ganz. Ook schijnt Adolf Hitler het uiteindelijke ontwerp te hebben aangepast. De viercilinder boxermotor van de Volkswagen werd ontworpen door Franz Reimspiess.

KDF-wagen in de Tweede Wereldoorlog
Doordat de oorlogsindustrie steeds meer druk legde op de Duitse industrie kwam er weinig terecht van de verspreiding van de Volkswagen Kever onder de Duitse burgers. Er waren te weinig grondstoffen beschikbaar om de oorlogsindustrie en de auto-industrie van voldoende materialen te voorzien. Het KDF-project en de KDF-wagen werden voor propagandadoeleinden gebruikt. In de Tweede Wereldoorlog kwamen weinig auto’s onder de burgers terecht maar dat deed niets af aan het ontwerp. Het ontwerp van de Volkswagen Kever lag na de Tweede Wereldoorlog klaar om in de massaproductie te worden gebruikt.

KDF-wagen na de Tweede Wereldoorlog
De "Stadt des KdF-Wagens" was de plaats waar de Volkswagens werden geproduceerd. Na de Tweede Wereldoorlog werd Duitsland echter in verschillende mandaatgebieden opgedeeld. De "Stadt des KdF-Wagens" viel onder de Britten en daardoor kwam de Volkswagenfabriek in Britse handen. Een Britse majoor met de naam Ivan Hirst blies de productie van de Volkswagens nieuw leven in. Met de productie van de Kevers werd een deel van de Duitse herstelbetaling voldaan. De plaatsnaam waar de fabriek stond werd veranderd in Wolfsburg. Deze naam werd ontleend aan een nabijgelegen slot. De fabrieksnaam van de Volkswagens werd Wolfsburg Motor Works. Later zou dit worden veranderd in Volkswagen.